۲۴ راه برای صرفه‌ جویی در مصرف آب در خانه و حیاط

۲۴ راه برای صرفه‌ جویی در مصرف آب در خانه و حیاط
این روزها در هر منطقه‌ای از جهان حفاظت از آب به یکی از مهمترین دغدغه‌ها تبدیل شده است، حتی در مناطقی که آب به نظر فراوان می‌رسد.

حفاظت از آب علاوه بر پولی که برایتان بخاطر پایین آمدن قبض آب پس‌انداز می‌کند، به جلوگیری از آلودگی رودخانه‌های اطراف و حوزه‌های پخش آب نیز کمک می‌کند.

حفاظت از آب همچنین با کاهش اشباع خاک و آلودگی ناشی از نشت آب، می‌تواند حیات سیستم‌های سپتیک را نیز افزایش دهد.
پر شدن سیستم‌های فاضلاب شهری نیز باعث خواهد شد فاضلاب اضافه به رودخانه‌ها و دریاچه‌ها جریان یابد. هرچه میزان آبی که در این سیستم‌ها جریان دارد کمتر باشد، احتمال آلودگی نیز کمتر خواهد بود. در بعضی جوامع با حفاظت از آب در خانه‌ها از گسترش سیستم فاضلاب شهری که بسیار پرهزینه است جلوگیری به عمل آمده است.

صرفه‌جویی در مصرف آب در خانه‌

 

۱. شیر و لوله‌های آب را چک کنید که نشتی نداشته باشند.

 

یک چکه کوچک از شیر آب قدیمی و خراب می‌توانید ۷۵ لیتر آب را در یک روز هدر دهد. نشت‌های بزرگتر این هدر رفتن آب را به صدها لیتر در روز می‌رسانند.

۲. از توالت بعنوان زیرسیگاری یا سطل زباله استفاده نکنید.

 

هر بار که بخاطر دور ریختن ته سیگار یا دستمال کاغذی یا زباله‌هایی مثل این سیفون توالت را می‌زنید، ۲۰ تا ۲۵ لیتر آب هدر خواهد رفت.

۳. توالت‌ها را برای نشتی چک کنید.

 

کمی رنگ خوراکی در مخزن توالت فرنگی بریزید، اگر بدون سیفون زدن، رنگ تا ۳۰ دقیقه به کاسه توالت تراوش کرد، نشتی وجود دارد که باید بلافاصله تعمیر شود.

۴. از کنتور آب برای چک کردن نشتی‌های پنهان آب استفاده کنید.

 

کنتور آب خانه را بخوانید، دو ساعت از آب استفاده نکرده و دوباره عدد آن را بخوانید. اگر عدد یکسان نباشد حتماً نشتی در خانه وجود دارد.

۵. از سردوشی‌هایی که در مصرف آب صرفه‌جویی می‌کند و همچنین شیرآب‌های کم‌فشار استفاده کنید.

نصب این سردوشی‌ها بسیار ساده بوده و هزینه بسیار کمی هم به دنبال دارد. یادتان باشد، دوش‌های طولانی با آب داغ، در هر دقیقه ۲۰ تا ۳۵ لیتر آب هدر می‌دهد. زمان دوش‌ گرفتن‌هایتان را محدودتر کنید.

۶. در مخزن توالت بطری‌های پلاستیکی یا تقویت‌کننده شناور قرار دهید.

 

برای صرفه‌جویی در آب و کاهش هدر رفتن آن،  به ارتفاع ۲ تا ۵ سانت داخل دو بطری پلاستیکی را با سنگ‌ریزه پر کنید تا سنگین شوند. بطری‌ها را پر از آب کنید، در آنها را ببندید و آنها را در مخزن توالت فرنگی قرار دهید. همچنین می‌توانید یک تقویت‌کننده شناور ارزان خریداری کرده و در توالت نصب کنید. این کار از هدر رفتن ده‌ها لیتر آب در روز جلوگیری می‌کند.

اطمینان یابید که حداقل ۱۰ لیتر در مخزن توالت آب باشد تا سیفون درست کار کند. اگر آب کافی برای سیفون زدن در مخزن  نباشد، فرد اهرم را بیشتر به سمت پایین نگه خواهد داشت. مطمئناً یک بار سیفون زدن درست که ۷٫۵ لیتر آب مصرف می‌کند، بسیار بهتر از دو بار سیفون زدن ناقص است که هربار ۱٫۵ لیتر آب هدر می‌دهد.

۷. لوله‌های آب را عایق بندی کنید. 

 

عایق کردن لوله‌ها کاری آسان و کم‌هزینه است. با این روش آب بسیار سریعتر داغ شده و از هدر رفتن آب وقتی منتظر گرم شدن آن هستید جلوگیری خواهد شد.

۸. دوش‌های کوتاهتر بگیرید.

 

یک راه برای کاهش مصرف آب این است که در زمان دوش گرفتن موقع شستن خود آب را بسته و فقط برای آب گرفتن و شستشوی کف‌ها آن را باز کنید. در یک دوش ۴ دقیقه‌ای حدود ۷۵ تا ۱۵۰ لیتر آب مصرف می‌شود.

۹. موقع مسواک زدن آب را ببندید.

 

نیازی نیست که وقتی مشغول مسواک زدن هستید آب همچنان باز بماند. فقط کافی است ابتدا آن را باز کرده، مسواکتان را خیس کنید و آب را ببندید و در آخر کار موقع آب کشیدن دهان آن را باز کنید.

۱۰. ریش‌تراشتان را در سینک دستشویی آب بگیرید.

 

کاسه دستشویی را با چند سانتی‌متر آب گرم پر کنید و برای آب گرفتن ریش تراشتان از این آب استفاده کنید.

۱۱. ماشین ظرفشویی و لباسشویی را پُر استفاده کنید.

 

برای صرفه‌جویی بهینه در مصرف آب، ماشین ظرفشویی و لباسشویی باید حتماً با ظرفیت کامل مورد استفاده قرار گیرند. بیشتر تولیدکنندگان شوینده‌های مخصوص ماشین ظرفشویی توصیه می‌کنند که ظروف را قبل از گذاشتن در ماشین، آب نگیرید تا در مصرف آب صرفه جویی شود.

درمورد ماشین لباسشویی نیز از زدن دکمه دور اضافه خودداری کنید زیرا دستگاه برای آبگیری بیشتر لباسها ۲۰ لیتر بیشتر آب مصرف خواهد کرد. وقتی می‌خواهید دستگاه را نصفه پر کنید، سطح آب را مطابق با حجم لباس‌ها تعیین کنید. دستگاه‌های لباس‌شویی قدیمی‌تان را عوض کنید. ماشین لباسشویی‌های جدید ۵۰-۳۵ درصد آب و ۵۰ درصد انرژی کمتری برای هر بار کار کردن مصرف می‌کنند.

۱۲. استفاده از دستگاه‌های دفع زباله را محدود کنید.

 

این دستگاه‌ها که زیر سینک ظرفشویی نصب می‌شوند برای عملکرد درست به آب زیادی نیاز دارند و میزان مواد جامد داخل انبار فاضلاب خانگی را بیشتر کرده که موجب مشکل می‌شود.

۱۳. وقتی می‌خواهید ظرف‌ها را با دست بشویید، آب را مداوم باز نگذارید.

 

اگر کاسه ظرفشویی‌تان دوتایی است، یکی از آنها را با آب و مایع ظرفشویی و یکی را با آب تمیز پر کنید. اگر کاسه‌ ظرفشویی‌تان یکی است، ظرف‌های شسته‌شده را در سبد ظرف بگذارید و با اسپری آب یا کاسه آب داغ آنها را بشویید.

۱۴. موقع شستن سبزیجات شیر آب را باز نگذارید.

 

کافی است سبزیجات را در کاسه پُرشده با آب ظرفشویی خیس کنید.

۱۵. یک بطری آب آشامیدنی در یخچال بگذارید.

 

باز گذاشتن شیر آب برای به منظور خنک شدن برای نوشیدن موجب هدر رفتن آب می‌شود. می‌توانید آب آشامیدنی‌تان را در بطری در یخچال نگهداری کنید.

۱۶. گیاهانی مقاوم دربرابر بی‌آبی در باغچه حیاط بکارید.

 

بسیاری از گل‌ها و گیاهان به آب بسیار کمتری نیاز دارند تا شادابی و طراوت خود را حفظ کنند.
سعی کنید گیاهان خاص منطقه خودتان را در باغچه بکارید زیرا آب بسیار کمتری نیاز دارند و نسبت به بیماری‌های منطقه‌ای گیاهان مقاوم‌تر هستند. همچنین دقت کنید که گیاهان با میزان نیاز به آب یکسان را به صورت گروه‌بندی شده در باغچه بکارید.

۱۷. یک لایه کود دور درخت‌ها و گیاهان بریزید.

 

کود تبخیر آب را کندتر خواهد کرد و به رشد گیاهان کمک می‌کند. افزودن ۵ تا ۷ سانت کود طبیعی به باغچه توانایی خاک برای حفظ آب خود را افزایش می‌دهد.

۱۸. کف حیاط را آب ندهید.

 

شلنگ را طوری تنظیم کنید که به گل‌ها و گیاهان آب بخورد نه کف حیاط.

۱۹. فقط در مواقع لزوم به باغچه آب بدهید.

 

یک راه خوب برای اینکه بفهمید باغچه‌تان به آبیاری نیاز دارد یا نه این است که پایتان را روی چمن‌های کف باغچه بگذارید، اگر با قدم برداشتن شما علف‌ها به سمت بالا برگردند، یعنی نیازی به آبپاشی ندارند. اگر صاف بمانند یعنی باغچه‌ آماده آبیاری است. بلندتر نگه داشتن چمن‌های کف باغچه همچنین حفظ آب پای گیاهان را افزایش می‌دهد.

بیشتر باغچه‌ها فقط به یکبار در هفته آبیاری نیاز دارند. در فصل‌های خشک می‌توانید آبیاری باغچه را به کل متوقف کنید و باغچه خشک و قهوه‌ای خواهد شد. با آمدن هوای خنک‌تر شبنم صبحگاهی و باران باغچه را دوباره به حالت طبیعی خودش برمی‌گرداند. شاید این باعث شود در تابستان باغچه‌تان خشک باشد اما آب بسیار زیادی را صرفه‌جویی خواهد کرد.

۲۰. باغچه را عمیق آبیاری کنید.

 

آب دادن به باغچه را به اندازه‌ای انجام دهید که آب به خوبی به ریشه گیاه نفوذ کند. آبپاشی سطحی هم سریع تبخیر می‌شود و هم فایده چندانی برای ریشه گیاه نخواهد داشت. برای اینکه بفهمید تا چه اندازه باید آب را پای یک گیاه بگیرید، یک قوطی کنسرو خالی کنار آن بگذارید، وقتی قوطی پُر شد، آبپاشی شما کافی است.

۲۱. آبیاری باغچه را در ساعات اولیه روز انجام دهید.

 

آبیاری گیاهان در اول صبح بسیار بهتر از شب است زیرا از رشد قارچ‌ها جلوگیری می‌کند. همچنین آبیاری در صبح زود و اواخر شب تبخیر شدن آب پای گیاهان را نیز کاهش می‌دهد. از آب دادن به گیاهان در هوای پُرباد خودداری کنید زیرا باد تبخیر آب را افزایش می‌دهد.

۲۲. از سیستم‌های آبیاری کارآمد برای آب دادن به گل‌ها و گیاهان استفاده کنید و به آنها کود طبیعی بدهید.

 

اضافه کردن کودهای طبیعی به خاک باغچه به جذب و حفظ آب کمک می‌کند. روی قسمت‌هایی از باغچه که به تازگی گل و گیاه کاشته‌اید، کود طبیعی بریزید.

بااستفاده از راهکارهای زیاد می‌توانید تا حد زیادی برای آبیاری باغچه در مصرف آب صرفه‌جویی کنید:

– نصب شلنگ‌های جذب‌کننده
– نصب سیستم‌های جمع‌آوری آب باران

– نصب سیستم آبیاری بارانی

از آب دادن بیش از حد به گل‌ها و گیاهان خودداری کنید زیرا هم موجب از بین بردن سلامت گیاه و هم زرد شدن برگ‌های آنها می‌شود.

برای آبیاری دستی، از سرشلنگ‌های اسپری‌کننده استفاده کنید.

۲۳. موقع شستن ماشین، شیر آب را باز نگذارید.

 

تا حد امکان اتومبیل خود را برای شستن به کارواش ببرید ولی اگر امکانش نبود، ماشینتان را با استفاده از یک سطل آب و شوینده بشویید. از شلنگ آب فقط برای آب کشیدن استفاده کنید. این روش تا ۵۰۰ لیتر در مصرف آب صرفه‌جویی خواهد کرد. یک ایده بهتر می‌تواند استفاده از دستگاه‌های شستشوی اتومبیل بدون آب باشد که شرکت‌های بسیاری عرضه می‌کنند.

۲۴ .نشتی لوله‌ها، شلنگ‌ها و شیرهای آب حیاط را چک کنید.

 

نشتی‌های بیرون خانه آنقدرها بد به نظر نمی‌رسند چون به اندازه نشتی‌های داخل خانه مشخص نیستند. اما به همان میزان می‌توانند موجب هدر رفتن آب شوند. دقت کنید که نشتی شلنگ‌ها و شیرهای آب را مداوم چک کنید.

این روزها مسئله کمبود آب در سراسر جهان به بحرانی عمومی تبدیل شده است. به همین علت، اقدام برای صرفه‌جویی در مصرف آن نه تنها هزینه‌هایتان را کاهش خواهد داد، بلکه برای کشور و نسل‌های آینده نیز مفید خواهد بود.
صرفه‌جویی در مصرف آب در خانه نیاز به هیچ هزینه اضافی ندارد. بااینکه وسایل و دستگاه‌های صرفه‌جویی آب مختلفی در بازار وجود دارد، اما حتی بدون کمک گرفتن از این وسایل هم می‌توانید در مصرف آب صرفه‌جویی کنید. بعنوان مثال، ۷۵ درصد از آب استفاده‌شده‌ در خانه‌ها مربوط به حمام و ۲۵ درصد آن مربوط به دستشویی می‌شود.
با نصب شیرهای کم‌فشار و تقویت‌کننده‌های شناور که هزینه چندانی ندارند می‌توانید به میزان قابل‌توجهی در مصرف آب ماهیانه خانه‌تان صرفه‌جویی کنید.
وقتی همه اعضای خانواده از اهمیت بحران کمبود آب آگاه باشند، صرفه‌جویی در مصرف آن  به مسئله‌ای طبیعی در خانه تبدیل خواهد شد. والدین حتماً برای آموزش فرزندانتان برای استفاده از روش‌های صرفه‌جویی‌کننده در مصرف آب زمان بگذارید. یادتان باشد مسئله کمبود آب را جدی بگیرید و صرفه‌جویی در مصرف آن را به یکی از عادت‌های خانواده درآورید.

نظری بدهید