انقلاب آبی در دل کویر

انقلاب آبی در دل کویر

یکی از روزهای خوب خداست، هوا بهاری و دشت ریواس در مسیر رفتن ما به روستای کوه باداموئیه چهره دشت را زیبا کرده است. مقصد ما مجموعه روستاهایی است که خوشبختانه با تدابیر و تلاش و زحمت پرسنل شرکت آب و فاضلاب روستایی به نعمت آب شرب سالم دست یافته‌اند. هوای صبحگاهی لطافت خاص خودش را دارد و بارانی که در روزهای اخیر باریده، دلپسند است. اینجا روستای کوه باداموئیه است؛ در بدو ورود به روستا متوجه پیرمرد و پیرزنی می‌شویم که به سمت مرکز بهداشت روستا که در کنار پست بانک قرار دارد می‌روند. دو دختر وپسر نوجوان نیز کنار مغازه ای در همین نزدیکی نشسته‌اند؛ دخترخجالتی است اما در پاسخ به سوالم که می‌پرسم آب لوله کشی دارید؟ چادرش را جلو می‌کشد و با چهره‌ای بشاش و شاد می‌گوید بله و به خانه‌شان در همان نزدیکی اشاره می‌کند.
دخترک می‌گوید: قبلاً باید می‌رفتیم ته جاده و آب برای خوردن و ظرف شستن می‌آوردیم، برای حمام هم به سختی آب را گرم می‌کردیم اما الان یک سالی می‌شود که آب داریم و راحت هستیم.
جمعیتی کنار جاده نشسته‌اند و به نظر نمی‌رسد کار خاصی داشته باشند، زیرسایه درختی لم داده وچشم به جاده دارند که چه کسی می‌آید و چه کسی می‌رود!
کمی جلوتر دو مرد میانسال و مسن سرکوچه نشسته واز گرمای دلپذیر بهاری روستا لذت می‌برند؛ مردی که سن کمتری دارد می‌گوید: خدا را شکر لوله کشی انجام شده وافراد مسن که بیشتر جمعیت روستا را تشکیل می‌دهند کمتر برای آب آوردن راه طولانی تا قنات را طی می‌کنند.
می‌پرسم از وقتی آب لوله کشی به روستا آمده چه مزیتی برایتان ایجاد شده است، می‌گوید: خیلی از اهالی که به کرمان رفته بودند برگشتند و خانه ساختند؛ جوان‌های روستا صبح‌ها به کرمان می‌روند و کار می‌کنند و شب به خانه برمی گردند.
مرد مسن تر می‌گوید: خدا را شکر الان راحت حمام می‌کنیم همه اهالی آب سالم در خانه دارند ولی کاش فکری برای واگذاری انشعاب تجاری هم می‌شد.
می‌پرسم برای چه کاری نیاز است پاسخش جالب است: اینجا چندین مرغ داری بوده است که به سبب نبود آب تعطیل شدند اگر انشعاب آب باشد می‌شود پرورش شتر مرغ یا مرغ و بلدرچین زد و خیلی جوان‌ترها در همین روستا مشغول کار شوند.
جمعیت روستا را ۵۰۰ نفر ذکر می‌کند و می گوید: خوشبختانه بچه‌های این روستا همگی تحصیل کرده و بیشتر تحصیلات مذهبی دارند.
به خانه بهداشتی که در همان نزدیکی است می رویم؛ خانم دکترشفیعی زاده سرتیم سلامت روستا است از وی درخصوص وضعیت امروز روستا و لوله کشی آب می‌پرسم می‌گوید: خوب در این شرایط کمتر شاهد حمل آب در ظرف‌های سنگین به وسیله عمدتاً زنان و بیماری‌های مفصلی هستیم.
وی ادامه می‌دهد: از سوی دیگر بهداشت محیط نیز قبل از آبرسانی به روستا روی چشمه‌ها و قنات‌های آبی نظارت داشت وهم اکنون نیز مرتباً کلرسنجی می‌شود و به محض گزارش کوچک‌ترین آلودگی یا مسئله ای سریعاً مشکل حل می‌شود.
وی از کاهش شدید بیماری‌های انگلی و.. مرتبط با آب خبر می‌دهد و اظهار داشت: قبل از این نیز به واسطه نظارت برچشمه و قنات بیماری‌های چنینی نداشتیم اما وجود آب شرب سالم و راحت کمک زیادی به ارتقای شاخصه‌های بهداشتی کرده است.
وی یکی از وظایف تیم سلامت را فرهنگ سازی صرفه جویی در مصرف آب می‌داند ومی گوید: مردم این منطقه خوشبختانه درمورد آب اسراف ندارند؛ چون بی آبی را دیده‌اند.
روستای تمیز کوه باداموئیه را به مقصد چشمه گز ترک می‌کنیم در مسیر دشت ریواس زیباتر خودنمایی می‌کند در میانه راه به مخزن بزرگ آبی برمی خوریم که بیرون از روستا قرار دارد جایی که توسط پرسنل شرکت آبفارشهرستان کرمان مرتباً کنترل می‌شود.
روستای زیبای کوه باداموئیه را به مقصد چشمه گز ترک می‌کنیم؛ در مسیر دشت ریواس زیباتر خودنمایی می‌کند در میانه راه به مخزن بزرگ آبی برمی خوریم که بیرون از روستا قرار دارد، جایی که توسط پرسنل شرکت آبفارشهرستان کرمان مرتباً کنترل می‌شود.
چشمه گز نیز روستایی کوهستانی است در طول مسیر با خود فکر می‌کنم قطعاً به دلیل ارتفاع متفاوت بین دشت حسین آباد و این منطقه کوهستانی مشکلات زیادی برای لوله کشی خطوط انتقال به طول ۷۰ کیلومتر تا این روستاها وجود داشته است.
با توجه به اینکه این پروژه در سال‌های گذشته کلنگ زنی شده است؛ می‌توان علت طولانی شدن اجرای آن را صعب‌العبور بودن مسیر کوهستانی ونیز هزینه بسیار زیادی که این نوع لوله کشی‌ها بر دوش دولت می‌گذارد، دانست.
هریک از ایستگاه‌های پمپاژ برای انتقال آب در طول مسیر، نیاز به تاسیسات مجزا از قبیل مخزن ذخیره آب و پمپاژ وخط برق با ولتاژ بالا دارد و اینکه ۷ تا ۱۰ ایستگاه پمپاژ دریک پروژه این چنین تعریف شود تا آب را از “سعادت‌آباد” در ۷۰ کیلومتری اینجا تا “بی‌بی حیات” و “استخروئیه” که کاملاً کوهستانی و بد مسیر هستند برساند نشان ازسختی بسیار بالای کار برای آبرسانی به روستاهای انتهای خط نظیر بی بی حیات و استخروئیه است.
روستای بی بی حیات به جهت وجود امامزاده‌ای از نوادگان موسی بن جعفر (ع) در نزد مردم از اهمیت زیادی برخوردار است و مردم استان کرمان حتی، این امامزاده واجب التعظیم را مایه برکت این منطقه می‌دانند.
از سوی دیگر بافت زیبای روستا نیز کمک زیادی به جذب گردشگران داخلی کرده است و وجود خنکای بهاری در شرایطی که در کرمان وشهرهای اطراف نظیر رفسنجان و بردسیر، هوا بسیار گرم است، مزیتی برای این روستا حساب می‌شود.
فاز اول پروژه آبرسانی به روستاهای مجتمع کوه باداموئیه در دهه فجر ۹۳ توسط مهندس چیت چیان وزیر نیرو و فاز دوم آن که شامل روستای چشمه گز بود در خرداد ۹۴ توسط استاندار کرمان و فاز نهایی وتکمیلی آن به تعداد ۱۰ روستا در پایان سال ۹۵ به بهره‌برداری رسید و با اتمام این پروژه ۲۹۹۰ نفر از نعمت آب شرب سالم برخوردار شدند.
پروژه ای که ۷۳ هزارو ۶۴۲ میلیون ریال هزینه در برداشت و درادامه نیز برای تکمیل و نگهداری ونیز تأمین هزینه‌های برق در ایستگاه‌های پمپاژ به ۶۴ هزار میلیون ریال اعتبار نیاز دارد.
در طول مسیر ۱۰ ایستگاه پمپاژ باید آب را از ارتفاع بالغ بر ۷۰۰ متر به سمت بالا کشیده و به روستاهای مناطق کوهستانی اطراف کوه باداموئیه وچشمه گز ببرند.
در روستای چشمه گز به خانم مسنی برخورد می‌کنم چهره با نشاطی دارد و مرا علاقمند به گفتگو می‌کند، می‌پرسم آب لوله کشی به خانه‌ها آمده اوضاع بهتر شده می‌گوید: خیلی خیلی هر وقت دلمان بخواهد ظرف می‌شوریم، حمام رفتن راحت تر شده آب خوردن دم دست‌مان است؛ چرا ناراضی باشیم خدا را شکر می‌کنیم.
شتاب دارد انگار به دیدار دوستی می‌رود می دانم تا آن سوی روستا راه زیاد است مزاحمش نمی‌شوم. گرچه ظاهراً روستاهای این اطراف خشک و کم درخت به نظر می‌رسند؛ اما وقتی وارد روستا می‌شوی درختان کهنسالی را می‌بینیم که اکسیژن را به ریه‌های مردم روستا تزریق می‌کند.
قرار است به دیدن یکی اعضای شورا واز اهالی سرشناس منطقه برویم؛ اما اهل منزل خبر از سفر یک روزه وی به مرکز استان دارد، پیرزن مهربانی که در حین خندیدن یک دندان طلای وی خودنمایی می‌کند تعارف می‌کند ساعتی برای استراحت به خانه‌شان برویم؛ اما وقت تنگ است تنها به نوشیدن آب خنکی اکتفا می‌کنیم.
خانم خانه در کنار مادر همسرش حضور دارد و از لوله کشی آب بسیار خوشحال هستند، می‌گوید: قبل از این یعنی از ۸ سال قبل با حفر چاه در روستا آب لوله کشی داشتیم؛ اما جیره بندی بود وبه دلیل افت آب خیلی راضی نبودیم اما از سال قبل که آبرسانی به این روستاها انجام شد شکرخدا هر روز آب داریم.
وی می‌گوید: فردا جشن ریواس داریم واهالی با کمک هم این جشن را برگزار می‌کنند.
می‌پرسم با همین آب درختان را آبیاری می‌کنید، می‌گوید: نه به هیچ وجه اهالی باهمدیگر در ارتباط هستند و دائم به همدیگر درباره مصرف صحیح آب صحبت می‌کنند خوشبختانه مردم آب را به شکل بهینه مصرف می‌کنند.
پسرجوان وی نیز می‌گوید: انشعاب آب از قبل داشتیم اما افت آب خیلی آزاردهنده بود که خوشبختانه از سال قبل که افتتاح آبرسانی به روستا را شاهد بودیم این مشکل کامل رفع شده است.
“علیرضا عبدیان” معاون طرح و توسعه شرکت آبفار استان با اشاره به اینکه پروژه آبرسانی به ۱۰ روستای مجتمع کوه باداموئیه یکی از پروژه‌های گران قیمت و زمان برشرکت بود که خوشبختانه با تلاش شبانه روزی پرسنل شرکت وحمایت های ویژه دولت به بهره‌برداری رسید.
وی با اشاره به حضور ۴ پیمانکار و ۱۲۰ نفر نیروی کار در زمان اجرای این پروژه اظهار کرد: قبل از این روستاهای مجتمع کوه باداموئیه به سبب خشک شدن شیرهای برداشت که متعلق به بعد از انقلاب بود دچار مشکلات جدی در تأمین آب بودند که با اتخاذ تصمیم برای بهره‌برداری روستاهای بالای ۲۰ خانوار اولویت‌داراز نعمت آب شرب لوله کشی این مهم محقق شد.
شرکت آب فاضلاب روستایی استان کرمان در راستای عمل به مفاد اقتصاد مقاومتی به شکل همزمان آبرسانی به ۵۱۳ روستا را از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی آغاز کرد.
این روستاها در تمام نقاط استان از کرمان و انار و رفسنجان وسیرجان درشمال استان تا قلعه گنج و رودبار وجیرفت در جنوب استان و نیز بم و نرماشیر درشرق استان پراکنده شده‌اند.
این انقلاب آبی بزرگ در استان کرمان در حوزه آبرسانی به روستاها وعمدتا روستاهای محروم باهدف لوله گذاری ۱۰۵۸ کیلومتر واحداث ۱۷ هزار و ۵۰۰ مترمکعب مخزن ذخیره آب و حفر و تجهیز ۲۵ حلقه چاه و اعتبار هزینه شده ۱۰۱۷ میلیارد ریال برای تأمین آب بیش از ۱۸۶ هزار نفر در قالب پروژه‌های اقتصاد مقاومتی برای ۵۱۳ روستا تعریف شده است.